neus4
Wednesday, March 23, 2005
10 KUNCI PERSAHABATAN YANG BAIK
1.Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti kamu supaya kamu mempunyai persamaan,tetapi jangan menafsirkan orang secara langsung tidak mempunyai persamaan denganmu,bersikap terbuka baik untuk kamu.

2.Ingatlah pada satu pedoman penting yaitu berlaku baik terhadap orang lain sebagaimana kamu suka diperlakukan. Sekiranya kamu menghormati orang lain, orang lain akan menghormati kamu juga.

3.Sadarlah bahwa tiada manusia yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat aneh dan kecacatan, dan menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.

4.Hargai pendapat satu sama lain.

5.Sadarlah bahwa kawan yang rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam. Bina keinginan yang lain dan jangan cemburu apabila kawanmu mempunyai kainginan yang lain juga.

6.Komunikasi sangat penting, kawanmu tidak boleh membaca fikiranmu. Sekiranya ada sesuatu yang mengganjal persahabatanmu, beritahulah.

7.Jangan biarkan faktor luaran seperti tekanan (stress) merusak persahabatan.Terimalah luapan perasaan/unek-unek mereka.

8.Belajar daripada satu sama lain.

9.Jangan menggunjing di belakang kawan.

10.Pilih kata-kata dengan bijaksana karena kmu tidak dapat menariknya kembali.

-whike-
posted by neus4 @ 8:40 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Tentang Kami

Tempat Berbagi Cerita Suka & Duka Tempat Merubah yang Minus jadi Plus Tempat Menciptakan Senyum & Tawa Tempat Melepaskan Segala Perasaan for me...for you...for us...

Feb 05

Belajar Nulis
Yang Dulu
Jam Dinding
Link Logo
Masuk Blogger
:
:
Kata Kamu
Album Photo
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing photos in a set called Kenang. Make your own badge here.
Temen-Temen
Keluarga Neus4
news
rama
Powered by Blogger
my family
goeroekoe
shoutmix
loperkoran
Jangan Copy-Paste
Music Oleh
TheVisitors
Hari Ini